Acteur

‘Ze hebben hier een voortreffelijke Chablis. Niks bijzonders verder hoor. Gewoon een uitstekende Bourgogne van de Beaunois-Druif. Eigenlijk gewoon een Chardonnay, maar ze rijpen hem in stalen vaten in plaats van eiken. Daardoor draagt de druif de wijn en niet het hout. Geeft een frissere en lichtere smaak dan wat jullie waarschijnlijk kennen als een Chardonnay’.
Serge Lohman, Het Diner.

Its all about het fysiek! Tekst is ontzettend belangrijk om de boodschap over te brengen. Maar wat een toneelstuk echt maakt is het spel. Je houding, je focus, je mimiek, de verhouding van het lichaam tot een reactie. Deze elementen zijn een must om een toneelstuk te kunnen spelen. Zonder die elementen kun je de tekst wel weggooien.

Fysiek spel | Impuls | Archetypes | Neutrale stand | Stanislavski

Theaterproducties

Het Diner

NHTV Theater
Regie: Jan De Leander
Rol: Serge Lohman

Wat doe je als geslaagde burger wanneer je zoon een ernstige misdaad begaat, maar niemand weet dat hij de dader is? Hoop je dat hij ermee wegkomt als je erover zwijgt, of laat je die daad zijn leven verknallen? Dit morele dilemma vormt de inzet van ‘Het diner’. 

Je hoeft niet alles van elkaar te weten, hè, om gelukkig te zijn!” Aan het woord is Claire, echtgenote van Paul, een afgeserveerde leraar. Zijn opschepperige broer Serge is getrouwd met Babette. Serge loopt zich warm voor een politieke topfunctie. Hun beider zoons hebben samen iets vreselijks op hun kerfstok. De vraag hoe ze daarmee moeten omgaan zet zo de machtsverhoudingen op scherp. De echtparen dineren samen in een sterrenrestaurant met designinrichting. Neutraal terrein, nodig om een strategie te bedenken voor het drama dat de familie bedreigt.

 

Tulp

Theater Babel Rotterdam
Regie: Serge Hogenbirk
Rol: Ronnie

De voorstelling Tulp gaat over een gezin wat op verzoek van moeders weer eens bij elkaar komt. Ze heeft een leuke activiteit bedacht, namelijk bloemschikken. Het hele gezin + aanhang is uitgenodigd uiteraard, dus het beloofd een gezellige middag te worden. Ware het niet dat de moeder van het stel ook juist van deze gelegenheid gebruik wil maken om iedereen eens de waarheid te vertellen. Ook haar gezondheid speelt haar parte, dat zal ze zeker niet onder banken of stoelen steken.

 

 

De dag dat mijn broer niet thuiskwam

Theater Babel Rotterdam
Regie: Ferdi Janssen & Sylvia Weening
Rol: Jochie & Nummer twee

Drie broers en hun zus die in een oorlogsgebied leven, vertellen het verhaal over die ene dag. Verdreven uit hun geboortedorp brengen ze hun dagen door in het atelier waar ze werken. Ze reconstrueren het verhaal van het jongste kind: Jochie. Ieder vanuit hun eigen blik en ervaring. Met het ene been in het verleden en het andere in het heden komen de broers en zus tot de onvermijdelijke conclusie.

Zus:
Slaap je?
Je zult wel slapen, want dood ben je niet.
Je ligt heel stil zonder te bewegen.
Mensen die slapen bewegen niet.

 

14 mei 1940, iets over half twee

Hofplein Theater Rotterdam
Regie: Tonje Langeveld & Jaco Van der Molen
Rol: Plunderaar

Bij het bombardement zijn ongeveer 800 mensen omgekomen en 80.000 mensen
werden dakloos. De binnenstad was volledig verwoest. Elektriciteit, gas, telefoon
en water waren uitgevallen. Zwarte rookwolken waren tot ver buiten de stad te
zien. Rotterdam gaf zich nog dezelfde dag over. Omdat de Duitsers dreigden eenzelfde bombardement op andere grote steden uit te voeren, capituleerde Nederland een dag later.

Op 14 mei 2015 is het precies 75 jaar geleden dat het bombardement op Rotterdam heeft
plaatsgevonden. Hofplein Rotterdam maakt in dit kader de voorstelling 14 mei 1940 om ongeveer half twee, een locatievoorstelling langs de brandgrens van Rotterdam. Op verschillende historische plekken in de stad vertellen jongeren het verhaal van toen. De voorstelling is gemaakt op basis van interviews die de spelers hebben afgenomen
met mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Op iedere locatie wordt een scène gespeeld die gebaseerd is op één van de interviews.

 

Blame it on the bully

Hofplein Theater Rotterdam
Regie: Sacha Eva Van der Mast
Rol: Nick, de meeloper

De 15-jarige Iva komt door haar vaders werk op een nieuwe school en is daar direct het doelwit van pesterijen.
Volgens haar vader moet ze het niet persoonlijk opvatten en is een “nieuwe” altijd een makkelijke prooi.
Maar wat als de spanning zo hoog oploopt dat er nog maar één manier is om het gepest voor eeuwig te stoppen?

 

Film en Televisie

 

Undercover in Nederland: Deurbeleid in de Nederlandse Horeca

Drie groepen van drie donkere, Marokkaanse en blanke jongens testen voor Undercover in Nederland overal in Nederland het deurbeleid. De uitkomst is nogal ellendig. Er is absoluut sprake van selectief deurbeleid op basis van afkomst. Ik ging samen met twee andere blanke jongens op pad om het deurbeleid uit te testen.

Bekijk de aflevering terug via deze link: Undercover in Nederland – Aflevering 130

 

Alsof 3.0

Regie: Koen Janssens
Genomineerd voor TENT-Academy Awards